Dodeljene nagrade za najbolje filmove 18. Beldocsa

0
18
Beldocs, dodela nagrada/ Photo: Luka Knežević Strika
Oglasi

Pretposlednjeg dana ovogodišnjeg Izdanja festivala Beldocs, u ponedeljak, 26. maja, dodeljene su nagrade za najbolje filmove u Dorćol Platzu.

Žiri Srpskog takmičarskog programa radio je u sastavu: Margo Meka, selektorka festivala Dei Popoli, Jeran Hugo Olson, reditelj, i Pavle Levi, filsmki teoretičar i kritičar.

– Žiri je bio impresioniran brojnim originalno osmišljenim i kvalitetno realizovanim filmovima. Tokom dugačke i bogate diskusije, nametnula se svest o važnosti razumevanja filma, pogotovo dokumentarnog filma, kao sinkretičke umetnosti: medija čija snaga izvire iz jedinstva forme i sadržaja, tematskih okvira i različitih elemenata filmskog jezika. U najostvarenijim filmovima, režija, kamera i montaža čine organsku celinu. To je princip kojim se žiri vodio pri odlučivanju o nagradama. Stoga, žiri je odlučio da tri nagrade – za najbolji film, kameru i montažu – dodeli filmu koji u svom pristupu bektaskoj zajednici u selu Kanatlarci uspostavlja jedinstvenu audio-vizuelnu kosmologiju, koja proističe iz duha i kulture upravo te zajednice. To je film Stefana Maleševića “Krila i tlo” – naveli članovi žirija u obrazloženju.

Göran Hugo Olsson/ Photo: Luka Knežević Strika

Nagrađena za montažu ovog filma je Jelena Maksimović, dok je Stefan Malešević dobio nagrade za najbolju kameru i najbolji film u Srpskom takmičarskom programu.

Stefan Malešević nije bio u Beogradu da primi nagrade, ali se zahvalio putem video poruke:

– Hvala žiriju za ovo izuzetno važno priznanje. Velika je čast dobiti ne jednu, ne dve, već tri glavne nagrade i zaista niko od nas nije verovao da je ovo bilo moguće. Nadam se da će ove nagrade pomoći da film raširi svoja krila, a zahvalio bih se i svom fantastičnom timu bez koga ništa od ovoga ne bi bilo moguće.

Žiri je dodelio i dva posebna priznanja filmovima “koji izuzetno inventivno pristupaju tematici koju obrađuju”: Milanu Milosavljeviću za kratki film “Skriveno u lišću” i Ivi Radivojević zap film “Kada je zazvonio telefon”.

Milan Milosavljević/ Photo: Luka Knežević Strika

Žiri Međunarodnog takmičarskog programa na 18. izdanju Beldocs film festivala radio je u sastavu: Vojček Didsko, selektor festivala Millenium Docs Against Gravity, Dragana Jovanović, rediteljka i Igor Bezinović, reditelj.

Nagrada za najbolji film Međunarodnog takmičarskog programa pripala je rediteljki Nikol Vogel za film “Pejzaž i bes.”

– Pod teretom tišine, s poetskim strpljenjem, ovaj film nas odvodi do granice. Nejasna granica u magli, gde ljudi hodaju po zarđalim minskim poljima – i doslovno i metaforično. Ovu granicu, i njoj slične, već poznajemo iz novinskih izveštaja, iz površnih razgovora i iz pogleda upućenih “drugima“ koji prolaze pored nas. Ali ovaj film prikazuje i one u pokretu i one koji ostaju, s dubokim poštovanjem, strpljenjem i nežnošću. Međunarodni žiri dodeljuje glavnu nagradu filmu Pejzaž i bes. Ovaj film dokazuje da su empatija i međusobno razumevanje mogući i pruža nam nekoliko kapi optimizma, toliko neophodnih u svetu u kojem danas živimo – izjavili su predstavnici žirija u obrazloženju.

Nagradu je u ime Nikol Vogel primila zamenica ambasadorke Švajcarske, Kornelika Kamenzind, koja je izjavila da joj je jako drago što je baš film iz Švajcarske odneo ovako veliku nagradu festivala, dok se rediteljka uključila preko video bima rečima:

– Hvala Beldocs festivalu, mnogo mi znači što sam dobila ovu nagradu, iskreno i duboko sam dirnuta, pre svega što ne dolazim s Balkana i što sam sebi često postavljala pitanje da li je pametno što sam ovo radila i otišla na hrvatsko-bosansku granicu i pokušala da zabeležim nešto jedinstveno.

Pjer-Lika Latulipa i Martina Furnijea/ Photo: Preventer

Posebno priznanje žiri Međunarodnog takmičarskog programa dodelio je filmu “Simon i Marijana” u režiji kanadskih autora Pjer-Lika Latulipa i Martina Furnijea, koji su bili i gosti Beldocsa i koji su izašli na binu da prime nagradu i zahvalili se Beldocsu, rekavši da im je cast što su u Beogradu, a da im je nagrada dala podstrek za dalji rad.

U svom obrazloženju, žiri je naveo da je ovo film o ljubavi koja prožima prostor između života i smrti. Bez i jednog pogrešnog tona, bez i jedne suvišne reči, slavi život i nežnost duboke ljudske povezanosti. Međunarodni žiri Beldocs festivala posebno pominje film “Simon i Marijana” – film o protoku vremena i snažna izjava o bolu i lepoti življenja.

Dobitnici nagrada Beldocs 2025/ Photo: Andrija Radulović

Za nagradu za Najbolji kratki film takmičilo se 17 kratkih ostvarenja, a odluku o najboljim filmovima doneo je žiri u sastavu: Imam Hasanov, direktor festivala Doku Baku, Nikola Radić, filmski kritičar i teoretičar, i Tara Gajović, rediteljka.

Nagrada za najbolji film u selekciji kratkometražnih pripala je filmu “Obična kruška” slovenskog reditelja Gregora Božiča, koji se zahvalio Beldocsu video porukom. U obrazloženju za ovu nagradu, žiri kaže:

– Prateći naučnike iz budućnosti koji analiziraju snimke iz prošlosti, “Obična kruška” ističe se kao kompleksna dokufikcija, koja se hvata u koštac sa klimatskom krizom. Odluka da se posmatranje naše oslabljene veze sa zemljom predstavi iz perspektive budućnosti ujedno je i upečatljiva i dirljiva, budući da podvlači važnost klimatskog delovanja i vrednost drevnog znanja. Sa svedenim, ali evokativnim vizuelnim rešenjima, izvanrednom fotografijom i scenografijom, ovaj konceptualno složen film poziva gledaoce da se zapitaju o onome šta gubimo kada presečemo vezu sa prirodom. Film Gregora Božiča je poetična i pravovremena refleksija na teme održivosti, nasleđa i povezanosti ljudi i prirode.

Ovaj žiri dodelio je posebno priznanje filmu “Ti, reko” poljske rediteljke Izabele Zubricke, kako kažu u obrazloženju – “poetskom i vizuelno očaravajućem kratkom dokumentarcu.”

– Kroz sugestivne crno-bele kadrove i slojevito oblikovan zvučni pejzaž, film oslikava reku kao nemog svedoka ritmova ljudskog postojanja i prirodnih ciklusa. U njegovim tišinama odjekuje duboka kontemplacija o emocionalnim i kulturnim vezama koje nas spajaju sa spoljnim svetom, u neprekidnom dijalogu s tokom života – i same reke. Hipnotišuća muzička pratnja i precizna montaža produbljuju meditativnu atmosferu ovog ostvarenja. U zavodljivoj završnoj promeni perspektive, tok reke se premešta iznutra ka spolja, da bi se sve kulminiralo slikom dečaka među cvećem – zaključio je žiri.

Ivan Marković/ Photo: Luka Knežević Strika

Posebno priznanje dobio je film “Inventar” reditelja Ivana Markovića, po rečima žirija, zap promišljenu i vizuelno upečatljivu refleksiju o sećanju i materijalnosti.

– Kroz postepeno razmontiranje nekada slavnog Sava centra, film na poetski način otkriva tihu napetost između trajnosti i prolaznosti. Markovićev rad kamerom vešto osvetljava arhitektonske teksture i detalje enterijera, gradeći suptilnu naraciju kroz sliku i zvuk, uz minimalnu upotrebu dijaloga. Film izaziva osećaj tihe nelagodnosti dok fokus polako prelazi sa prostora kao glavnog aktera na ljudsku prisutnost, naglašavajući emotivnu udaljenost između mladog radnika i istorije koju nasleđuje. Ovo meditativno i precizno komponovano ostvarenje podstiče razmišljanje o onome što nestaje kada prostori – i značenja koja nose – polako bivaju izbrisani”– navodi žiri u obrazloženju.

Ivan Marković, primajući nagradu, zahvalio se Beldocsu na selekciji i dodao:

-Posebno želim da se zahvalim publici, čije reakcije posle prikazanog filma su bile više emotivne nego što sam očekivao.

TEEn žiri Beldocsa/ Photo: Luka Knežević Strika

Najbolji film u selekciji Teen ocenjivao je mladi žiri u sastavu: Nađa Bosanac, Sara Broćić, Teodora Koluvija i Andrea Jelušić.

Nagradu je odneo film “Tamo gde deca nemaju imena“, Džamile von der Hulst. U obrazloženju članice žirija kažu da je to film koji hrabro i iskreno prikazuje stvarnost dece koja žive na marginama društva kroz njihove svakodnevnice, film prikazuje svet koji je surov i nepravedan, ali u kome nada i dostojanstvo ipak opstaju.

– To je snažan poziv da čujemo i vidimo one čiji se glas retko čuje i koliko male stvari kao što su razgovor ili hrana mogu da promene nečiji dan, pa čak i život – navele su predstavnice žirija.

Rediteljka se zahvalila video porukom, rekavši da joj je jako važno što je dobila ovu nagradu jer je na ovaj način dala glas toj deci Bangladeša.

Džamile von der Hulst/ Photo: Luka Knežević Strika

Podsećamo da su pre dva dana dodeljene i Beldocs Industry Days nagrade.

Glavni žiri, u sastavu Carmen L. Vicencio, Jasmin Bašić i Diana Karklin, dodelio je Nagradu Filmskog centra Crne Gore za najbolji projekat u razvoju filmu “Moje ime je dovoljno” (Jermenija).

Al Jazeera Balkans nagradu za najbolji projekat u produkciji dobio je “Osuda od rođenja” (Moldavija), dok je nagrada Forgrade za postprodukciju pripala hrvatskom projektu “Bez uvrede”.

Projekat “Dodir” iz Srbije osvojio je nagradu Solunskog festivala, a DAE nagradu za podsticaj talenata dobio je azerbejdžanski film “Unuka”.

Pored glavnih nagrada, još pet projekata nagradile su partnerske organizacije: “U prolazu” (East Silver Caravan), “Između dva sveta” (FIFDH Impact), “Odjeci” (MajorDocs Talent), “Bez uvrede” (Ji.hlava New Visions Market) i “Dodir” (Impronta Films), dok je “Lančana reakcija” dobila Dok Leipzig XR nagradu.

DOB, Beldocs/ Photo: Ana Dukovski

Osamnaesto izdanje Beldocs festivala zatvara se večeras filmom “Fiume o morte” reditelja Igora Bezinovića.

Pre projekcije biće dodeljena nagrada publike zap Najbolji evropski film pod pokroviteljstvom Delegacije Evropske unije u Srbiji.

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime