Organizacija za kolektivno ostvarivanje prava autora muzike SOKOJ proslavila 75 godina poslovanja, a istovremo je proslavljeno i osamdeset godina rada Udruženja Kompozitora Srbije.
Program proslave trajao je nedelju dana, uključio je Konferenciju medjunarodne organizacije CISAC, sastanak regionalnih organizacija srodnih Sokoju, dodelu nagrada za istaknute autore, poslovne partnere i prijateljske kompanije, kao i izuzetan koncert međunarodno poznatog pijaniste Kemala Gekića.
Direktor Sokoja Dejan Manojlović: Ubrzano raste prihod od digitalnih servisa
Direktor organizacije Dejan Manojlović potvrdio nam je da je godina za nama bila izuzetno uspešna na svakom planu.
– Prezadovoljan sam kako smo organizovali sve dogadjaje povodom 75 godišnjice Sokoja. Kruna svega bio je vrhunski nastup Kemala Gekića koji je svirao program sastavljen isključivo od klavirskih kompozicija istaknutih Srpskih autora. Krovna svetska zajednica svih kolektivnih organizacija Cisak, kojoj pripada i Sokoj je u Beogradu napravila poseban događaj kome su prisustvovale organizacije iz Regiona, ali i nadležne državne organizacije kao što je naš ZIS. Sve to smo uradili zajednički sa našim kolegama iz Udruženja Kompozitora Srbije koji takođe proslavljaju značajan jubilej – osamdeset godina svog postojana. Oni su izvorni osnivači Sokoja. Kroz sve ovo želimo da prikažemo koliko Sokoj u ovom trenutku dobro posluje. Stigli smo do toga da organizacija podiže lestvicu godišnjih prihoda na više od tri milijarde dinara.

Organizacija Sokoj uspešno se nosi sa digitalnom sferom.
– Mi smo u Sokoju uspeli da sustignemo digitalni napredak i promene i da kontrolišemo veći deo naplate koji stiže preko digitalnih servisa kod nas i u svetu. Preko interneta se trenutno emituje i strimuje veliki broj muzičkih dela. Zaključili smo ugovore sa svim velikim digitalnim servisima od Spotifaja, preko Jutjuba, Deezera, Tidel-a, do Netfliksa. Imamo partnersku organizaciju koja se zove “Mint” koja operativno obradjuje sve informacije o digitalnom emitovanju, te preko koje vršimo obradu i realizujemo naplatu iz celog sveta. U ovom delu, Sokoj je sustigao sve razvijene zemlje Evropske unije. Po prihodima smo na primer sustigli srodno društvo iz Hrvatske koje je godinama stajalo znatno boje od nas. Zahvaljujući tome smo podigli naplatu u ogromnim procentima. Mi samo sledimo rešenja razvijenijih srodnih društava, tako da imamo značajan napredak.

Direktor organizacije za kolektivno ostvarivanje autorskih prava muzičkih autora Srbije – Sokoj, bio je deo radne grupe koja je pripremila novi Zakon o autorskim i srodnim pravima. Direktive Evropske unije, kao i sve pretežnije digitalno slušanje muzike donelo je brojne novotarije u ovu oblast, pa je usvajanje Zakona neophodno.
– Situacija sa zakonom je prilično neizvesna. Ministarstvo Privrede, kao nadležni predlagač zakona i Vlada Srbije, ne bave se temama kao što je Zakon o autorskom i srodnim pravima. Na izradi novog zakona se počelo krajem 2021. godine, formiranjem radne grupe koja je, na osnovu predloška koji je izradio Zavod za intelektualnu svojinu, trebala da napravi predlog novog zakona. Postoji i deo procedure koji ide pred Evropsku komisiju, jer je važno harmonizovati zakone Srbije sa zakonima Evropske unije. Donošenje ovog zakona je jedan od uslova pristupanja Srbije Evropskoj uniji. U taj zakon je trebalo da budu unete i dve direktive Evropske unije, koje se odnose na regulativu vezanu za autorska i srodna prava, odnosno kolektivno ostvarivanje tih prava – kaže Manojlović i dodaje:
Dejan Manojlović, direktor Sokoja: Naplata autorskih prava sa digitalnih servisa porasla pet puta…
– Radna grupa je završila svoj posao u dva mandata, brojni članovi su uspešno formulisani i Zakon je krenuo u proceduru usvajanja. Prvo ka kancelariji Evropske komisije, pa zatim nazad sa njihovm odgovorom, dalje ka Ministarstvu pravde i Vladi Srbije, te konačno ka Skupštini koja bi taj zakon trebalo da izglasa. Prošlo je već više od dve godinu dana od tada. Međutim, mi u ovom trenutku ne znamo u kojoj fazi procedure se Zakon nalazi. U međuvremenu su u Evropskoj uniji donete još dve direktive koje bi trebalo implementirati u novi zakon. Važeći zakon o autorskom i srodnim pravima je iz 2009. godine, sa par izmena od kojih je poslednja iz 2019. godine, pa je samim ti poprilično prevaziđen, pogotovo u oblastima novih tehnologija korišćenja muzičkih autorskih dela.