Bila je to 1970. i režiser “Građanina Kejna” pozvao je Pitera Bogdanoviča da ga zamoli da mu se pojavi u najnovijem filmu “Druga strana vetra”. Da, znao je da je Bogdanovič zauzet. Ako bi samo svratio na set u četvrtak, insistirao je Vels. Snimanje celog filma će trajati najviše nekoliko nedelja.
Četrdeset osam godina kasnije film “Druga strana vetra” konačno je stigao u bioskope. Prvi put je u Severnoj Americi prikazan 1. septembra na Filmskom festivalu Telurajd, zajedno sa dva nova dokumentarca o herkulovskim naporima da se film završi.
– Tužno je što Orson nije ovde da sve ovo vidi – rekao je Bogdanovič (79) sa scene Palm teatra. – Ili možda i jeste.
Ljubitelji filma gotovo su odustali od “Druge strane vetra” koja je ostala nezavršena posle Velsove smrti 1985. To je jedan od najpoznatijih filmova koji nikada nisu prikazani zbog problema sa pravima i finansijskih muka, uključujući i propali pokušaj rođaka iranskog šaha da ga finansira, prenosi Nedeljnik.
Spasilačku akciju je na kraju predvodio Frenk Maršal, jedan od najmoćnijih producenata Holivuda. Maršal (71), poznat po tome što nemoguće čini mogućim – zatvorio je Strip u Las Vegasu kako bi snimio “Džejsona Borna”, ostao je smiren kada mu je Stiven Spilberg zatražio dodatnih 10.000 zmija za scenu u “Pljačkašima izgubljenog kovčega” i smislio je kako da Klint Istvud slupa putnički avion za “Salija”. Ako on nije mogao da završi ovaj film, onda ko je mogao?
Kada su producenti konačno obezbedili finansiranje filma – Netfliks je prošle godine uskočio – morali su da prođu kroz više od 100 sati snimljenog materijala (čuvanog u jednom pariskom skladištu) kako bi sastavili film koji je Vels zamislio kao kolaž, sa nekim delovima u boji a drugim crnobelim i scenama snimljenim u raznim formatima (35 milimetara, 16 milimetara, super 8).
– Niko nije znao imamo li dovoljno materijala za film koji će imati smisla – ispričao je Maršal.
Publika će uskoro sama o tome odlučiti. “Druga strana vetra” na Netfliks i u nekoliko bioskopa stiže 2. novembra. Do sada, kritičari na Telurajdu i u Veneciji, gde je film prikazan 31. avgusta, pozitivno su reagovali. Rane reakcije publike su mešovite – neki su bili oduševljeni a nekima je bio dosadan, što je tipično za Velsa koji se specijalizovao za polarizovane filmove.
“Druga strana vetra” je rekonstrukcija zabave (uz snimke koje su navodno snimili gosti) održane u domu Džejka Hanaforda, nekonformističkog režisera, baš pred njegovu smrt. Scene nedovršenog povratničkog filma ostarelog Džejka Hanaforda – prikazane na žurki – preklapaju se sa scenama filma. Džon Hjuston, koji je preminuo 1987, igra Hanaforda kao mizoginog alkoholičara. Bogdanovič igra Bruksa Oterlejka, mladog režisera koji postaje bogat i slavan. Oja Kodar, koja je napisala scenario s Velsom, igra u bizarnom filmu unutar filma.
Rezultat je politički nekorektan grozničav film sa patuljcima, Kodarovom koja igra Indijanku, bar jednom orgijom, drajv-in bioskopom, stavovima ere sedamdesetih o ženama (potrošne) i inkluziji (nepostojeća), uništavanjem lutke, saobraćajnom nesrećom, kockicama leda, fenjerima, puškama i ogromnim falusom napravljenim od žice i postavljenim na peščanu dinu.
– Biće interesantno videti kako će ‘Druga strana vetra’ biti primljena – naveo je Rej Keli koji vodi Wellesnet.com u mejlu, dok je iz svog doma u Masačusetsu posmatrao onlajn reakcije posle prikazivanja filma na Telurajdu. – Mnoga najbolja Velsova dela, uključujući ‘Dodir zla’ i ‘Ponoćne zločine’, izazvala su salve kritika pošto su prikazana. Bilo je potrebno da prođu godine pre nego što su dobila priznanje koje zaslužuju.
Premijeri u Telurajdu prisustvovala je šarolika grupa ljudi – 21-godišnji student Džek Dorfman koji sebe predstavlja kao ljubitelja Bogdanovičevih filmova, predsednik američke Akademije filmskih nauka i umetnosti Džon Bejli, majstor animacije Bred Berd, koji je uradio film “Neviđeni 2”. Pre nego što su se svetla ugasila, raspoloženje je bio na nivou, ljudi su hvalili Netfliks zbog toga što je uleteo sa novcem, a Maršal je, oslanjajući se na štap, ćaskao sa prijateljima u sedištima.
– Radujem se ovom filmu od svoje 12. godine – rekao je Rendi Haberkamp (61), još jedan producent Akademije.
Ali posle filma, atmosfera je bila primetno ozbiljnija. Maršal, koji je originalni producent filma, i Bogdanovič vratili su se na pozornicu, kao i filmski stručnjak Džozef Mekbrajd, koji u filmu igra mladog filmskog kritičara. Na trenutak se činilo da ih je praznina pogodila: šta sad? Njihova 48-godišnja borba da se film završi i prikaže sada je gotova.
– Sve je ovo na neki način gorko-slatko – rekao je Maršal.
– To je tužan film – rekao je Bogdanovič. – Ne samo što je Orsonov poslednji film već i izgleda kao kraj svega. Meni liči na kraj sveta.
HL/Izvor: Nedeljnik