Muzičarka Margita Stefanović (1959-2002) bila je izuzetna ličnost i ozbiljna umetnica, značajan član benda Ekatarina Velika, ocenili su autori izložbe fotografija “Magi – Kad krenem ka” Zorica Kojić i Dragan Ambrozić.
Kojić je rekla Tanjugu da je Stefanović postala članica grupe Katarina II, kasnije Ekatarina velika (EKV), jer je kao “izuzetna ličnost bila kontrapunkt” gitaristi i pevaču Milanu Mladenoviću (1958-1994) i basisti Bojanu Pečaru (1960-1998).
Prema njenim rečima, Mladenović je “sa svojom erudicijom tražio isto tako izuzetnu ličnost, da zajedno stvore muziku koja je bila samo u njegovoj fantaziji”.
– Kada se pojavila Magi sa svojim znanjem, virtuozitetom i osetljivošću nastala je konačno prava EKV – ocenila je Kojić.
Projekat Hologram posle 22 godine objavio album na kojem svira Margita Stefanović
Izložba “Magi – Kad krenem ka” otvorena je u petak na platou ispred Umetničkog paviljona “Cvijeta Zuzorić” i predstavlja ličnost Stefanović kroz 113 fotografija Goranke Matić, Srđana Vejvode, Gorana Vejvode i Aleksandra Kujučeva.
Fotografije pokrivaju razdoblje pre ulaska Stefanović kao klavijaturistkinje u Katarinu II 1982, do poslednjeg albuma EKV “Neko nas posmatra” iz 1993. godine.
Istakavši da ne smatra, kao neki, da su ćlanovi EKV bili poročni, Kojić je dodala da “na kraju neki intimni detalji pripadaju vlastitom životu”, i želeli su da izložba “ostane u okviru dostojanstva pojedinih članova”.
Kojić je istakla da je Stefanović “vrlo dostojanstveno do poslednjih dana vodila svoj život”.
– Nosila je svoj krst da nikog nije uznemiravala. Sa mnogo ljubavi i dostojanstva prema svojoj okolini je živela i radila, i zaista je zaslužila da je pamtimo kao divnu ličnost – navela je Kojić.
Ambrozić je dodao da je Margita Stefanović “bila fantastična umetnica”, a izložba je pokušaj da vrate “Beogradu jednu autentičnu junakinju, koja je zadužila generacije muzičara i mladih koji odrastaju uz tu muziku”.
Prema njegovim rečima, izbložba je pokušaj da podsete na njen autentičan glas i da je predstave “onakvom kakva je bila kroz izgled i pokret”.
Otkriven mali biser sprskog rokenrola… Pogledajte kako Milan i Magi u hotelskoj sobi sviraju Zeppeline i EKV
Ambrozić je naglasio da je izložba “Magi – Kad krenem ka” prvi događaj u okviru proslave 60 godina Doma omladine Beograda, kao pokušaj revalorizacije rok kulture kroz priču o jednoj ličnosti.
Kojić je napomenula da su nakon niza izložbi upriličenih ispred “Cvijete Zuzorić” posvećenih muzičkim godišnjicama raznih muzičara, razmišljali da je došlo vreme da jedna bude posvećena ženi.
Prema njenim rečima, razmišljajuči koja je osoba ostavila za sobom veliko delo i koja može da se revalorizuje, došli su do imena Margite Stefanović.
Nakon što su kontaktirali odabrane fotografe, Kojić je rekla da su bili zasuti stotinama fotografija, koje su “sve toliko lepe, žive i toliko su na njima ličnosti izuzetne”, a nakon mukotrpnog biranja dobili su samo “jednu verziju izložbe”.
Ambrozić je primetio da je EKV bio bend koji su fotografi rado slikali, a Kojić je došla sa konceptom da se oslone na “fotografe koji su voleli Magi”.
– Taj pogled je iz ljubavi. Kad je Srđan Vejvoda fotografiše oni su momak i devojka. Goranka i Magi su prijateljice. Kujučev je ogroman fan, ima priliku da upozna bend i pun je emocija – dodao je Ambrozić.
Naglasivši da je “cela izložba natopljena emocijama prema Magi”, Ambrozić je rekao da su izabrani fotografi u skladu sa konceptom “ljubavi prema Magi”, mogli to da daju u punoj meri.
Pogledajte restaurisani spot za pesmu “Oči boje meda” grupe EKV
Govoreći o nazivu izložbe, Ambrozić je podsetio da je “Kad krenem ka” jedina pesma gde se Stefanović pojavljuje kao vokal, i to na prvom albumu “Katarina II”, koji je izašao pre četiri decenije.
– Bilo je važno na godišnjicu da se vratimo Magi i da je vratimo kao punopravnu umetničku ličnost i ponovo sagledamo njeno delo – naglasio je Ambrozić.
Govoreći o odnosu između članova EKV, Kojić je ocenila da su se “toliko voleli među sobom, niko nikaga nije ugrožavao, niko nije bio glavni”.
Primetivši da su u to vreme muzičarke, koje nisu bile pevačice, obično bivale u drugom planu u bendovima, Kojić je primetila da je i Stefanović bila “malo iza” na svom prvom nastupu Katarine II 29. decembra 1982 u Studentskom kulturnom centru Beograda.
– Ali kad vidimo fotografije na proleće 1984. ona je u istoj liniji sa Mladenovićem i Pečarom. To je za mene bilo dirljvo i velika pobeda za Margitu – naglasila je Kojić.
Prema njenim rečima, članovi EKV su sami shvatili koliko Stefanović doprinosi svojm zvukom bendu.
– Zamislite da uklonimo klavijature iz pesama EKV i Katarine II. To bi bilo potpuno nešto drugo. Milan bi to svojim velikim pesničkim darom osmislio drugačije, ali bez Magi to ne bi bila ista grupa – navela je Kojić.
Kao retkost u muzičkom poslu, Kojić je istakla fotografije EKV na kojima “vidite koliko se grle i drže za ruke”.
– To je veoma retko kod bilo kog benda. Jeste da je to prijateljstvo između članova grupe, ali ovo je bilo više od toga – čista ljubav – naglasila je Kojić.
Ambrazić se prisetio da kad se Stefanović pojavila sa Katarinom II nije poznavao nijednog momka koji nije imao emocije prema muzičarki, koja je “uspela osećajnom aurom da oboji bend”.
– Sam prizor Magi sa crnom kosom koja leti, i tiho i strasno uživa u muzici dok svira je bio toliko rečit i revolucionaran, na mek način, da je kupio ljude – objasnio je Ambrozić.
Prema njegovim rečima, Stefanović je bila “jedna polovina benda”, jer je “postavila novi standard, izmenila je rok muziku kod nas”, tako što je primenila svoje klasično muzičko obrazovanje.
– Inovirala je ne samo kroz sviranje, nego i kroz aranžmane. Pesme EKV su tako prefinjeno izrađene. Namerno su pravljene da traju. Zato su i opstale do danas, jer je izrada filigranska – ocenio je Ambrozić.
Primetivši da pesme EKV i danas zvuče sveže i moderno, Ambrozić je dodao da je “to prava istina, i Mladenović je sigurno znao da je to tako”.
Prisetivši se doba beogradskog novog talasa, iz koga je ponikla Katarina II, Ambrozić je primetio da je bilo mnogo bendova koji su bili kreativni, originalni i autentični.
Prema njegovim rečima, relaksacijom društvenih prilika nakon smrti predsednika komunističke Jugoslavije Josipa Broza Tita (1892-1980) stvorena je povoljnija kulturna klima, a roknerol je uneo novu estetiku i moral u umetničko stvaralaštvo.
– Ti ljudi su se bavili muzikom, ne da je prodaju, nego da naprave ono što misle da je umetnički vredno i važno. Što im je srce govorilo, to su i radili. I uspeli su da žive u skladu sa svojm emocijama i moralnim stavovima – napomenuo je Ambrozić.
EKV je tako uspela da se nametne kao bend koji je prodovao veliki broj koncertnih karata, što su pokušavali i Disciplina kičme, Električlni orgazam i cela generacija koja je odrasla na tim vrednostima, dodao je Ambrozić.
– Zato su oni danas standard. Novi talas je nulta tačka kad je u pitanju pop kultura u našoj zemlji. Muzika nije samo zabava i roba, i može da nam kaže neke duboke i važne istine u životu – naveo je Ambrozić.
Read&Roll: Knjige koje se čitaju – glasno… “MAGI – Kao da je bila nekad” Dušana Vesića – “Imala je ogromne oči, a u njima se video strah…”
Kojić je podsetila da je Stefanović bila “veoma lepa devojka, harizmatična i vrlo šik”, i nije teško zamisliti koliko joj je bilo teško da u to vreme objasni nekome da je ozbiljan umetnik ili arhitekta.
– Magi je nezavisno od svoje lepote postala, ne ukras u jednom bendu, nego se nametnula time što je stvarno umela da svira. Njen prolazak kroz život nije bio zbog lepote – napomenula je Kojić.
Naglasivši da je Stefanović “htela da pokaže kako ume da radi to što je odabrala iz punog srca”, Kojić je zaključila da slušajući nju “čujemo ozbiljnu umetnicu”.
HL/Tanjug