U junu 2025. ovbjavljen je album pod nazivom Rediscovering, neobično, nestandardno muzičko delo koje, za dva meseca svog digitalnog postojanja, pronalazi zanimljive puteve do svojih slušalaca, pravih ljubitelja muzike, pogotovu onih koji su skloni eksperimentalnom izrazu u gitarskom zvuku.
U pitanju je debitantsko ostvarenje autora potpisanog umetničkim pseudonimom Myshkin.
Iako je ovo delo prvenac pomenutog autora, u njemu ne možemo pronaći nijedan element koji ukazuje da se radi o početniku na polju bavljenja muzikom. Na prvo slušanje, od početka do kraja, “Rediscovering” otkriva jednu muzičku zrelost, eklektičnu estetiku, smisao za strukturu i svedenost u svojoj kompleksnosti kroz istančan osećaj za odnos detalja i celine.

Pažljivim slušaocima biće jasno da se ovde radi o dugogodišnjem sviračkom stažu i poznavanju esencije muzike, prvenstveno njene najslobodnije forme.
Myshkin Music nije bend, to je jedinstveno ime za sve projekte, saradnje i ostale muzičke avanture u koje se upušta Radoslav Zdravković, gitarista i kompozitor, koji trenutno živi, radi i stvara u Beogradu, po lokalnoj pripadnosti Nišlija, poreklom iz Vlasotinca. Počeo je da svira gitaru 2001. godine, učeći prve tonove od svog brata od tetke, a 2008. godine, kreće na časove kod Predraga Simovića (džez gitarista, diplomac Berklee koledža) koji mu je i danas jedan od mentora. Kasnije stupa u kontakt i sa Trej Ganom (nekadašnji član kultnog benda King Crimson), od koga takođe uzima i individualne časove. Obojica su, na svoj način uticali na Radoslava, na njegov muzički razvoj, a takođe imaju velikog udela i na albumu Rediscovering.
Za nastanak ovog albuma, u formi koja je dostupna slušaocima, možda i više od gitarske škole i poznavanja čiste instrumentalne veštine, bitnije je ono drugo znanje koje je Radoslav decenijama paralelno usvajao i gradio, a to je poznavanje muzičkih softvera. Ključna stvar svakako jeste i to što Radoslav poseduje zavidno iskustvo jam sessiona – načina sviranja kroz učešće u grupacijama koje se spontano okupljaju i stvaraju muziku u trenutku.
Rediscovering ne nosi slučajno to ime. Radoslav, u daljem tekstu Myshkin, ovim albumom ponovo otkriva sebe kao muzičara, i to kao nekoga ko je izašao iz anonimnosti delom kome se po kvalitetu sviranja, strukturi pesama, produkcije i ostalih tehničkih stvari nema šta zameriti.

Na albumu se našlo 6 pesama i više od deset profesionalnih i talentovanih muzičara iz celog sveta. Više o tome možete pronaći na ovom linku.
Te pesme nisu stvorene tako što su se svi ti umetnici skupili na jednom mestu, kontinuirano imali probe, dogovarali se oko ideja i razrađivali ih, te kako to obično ide, na kraju otišli u klasičan studio, sve snimili itd. Naprotiv, čitava priča nastala je onlajn, a krajnja ideja i krajnji rezultat formirali su se kao delovi svojevrsnog mozaika kojima je boje, oblik, teksturu i smisao sačinio sam mastermind Myshkin, uz mentorstvo pomenutih velikana i određenu finansijsku podršku SOKOJ-a putem prijave na konkurs.
Angažujući muzičare koji su osmišljavali i slali svoje instrumentalne deonice, a potom uklapajući i prilagođavajući sopstvenu umetničku viziju u sve to, Myshkin je, sem gitarskog, kompozitorskog, aranžerskog, tehničkog i produkcijskog talenta pokazao i jednu svoju sposobnost koja je za prave, svestrane umetnike ključna: oslobađanje svog kreativnog mentalnog prostora od kontrole i prepuštanje apsolutnoj stvaralačkoj slobodi kroz improvizaciju, neočekivanost, efekat iznenađenja, preispitivanje i ponovno otkrivanje (rediscovering) sopstvene vizije.
Myshkin, kompozitor i aranžer, nije onaj koji deli partiture, već zahteva slobodu i improvizaciju, moderni kompozitor koji je, oslobađajući sebe, oslobodio i svoje delo gde je pesma iznad njenog stvaraoca. Te pesme nastale su puštanjem drugog u intimni prostor lične kreacije, a to je nemoguće bez oslobađanja stvaralačkog ega od sopstvenih okova.
Čak i da ne znamo pozadinu “iza kulisa” ovog ostvarenja, ako se samo prepustimo priči koju nam pričaju tonovi sami, postaje nam jasno da Rediscovering ima moć da deluje duboko, do najfinijih segmenata naše slušalačke percepcije, gotovo podsvesno.

Od orijentalne frule do harfe, između retro elektronike i modernog trip-hopa, od neoklasične gitare do gitarskih zvukova koji, u prvi mah uopšte ne zvuče gitarski, ovaj album je svojevrsna vožnja po emocijama i žanrovima.
Iako je evidentno da je osnovni koncept inspirisan filmskom muzikom, čitavom albumu ipak izmiče taj dramski momenat čime dobijamo krajnje opuštajuću muziku koja ne nedostaje dinamike, već upravo suprotno. U tome i leži aranžerska i kompozitorska veština Myshkinova – ništa nije prenaglašeno i sve je u sinergiji. Igranje sa repetitivnim motivima ne baca slušaoca u inertnost i pasivnost, dok sa druge strane, prisustvo mnoštva instrumenata i instrumentalnih senzibiliteta ne stvara gužvu u etru i ne opterećuje čula.
“Rediscovering” nije žanrovski determinisan, može se samo uslovno okarakterisati kao ambijentalam, a takva vrsta formalističke neopredeljnosti čini da ovaj album u prvi plan istakne muziku kao prostor igre, ono što ona i treba da bude, oslobođena ustaljenosti, predvidivosti, a naročito dominacije trendova.
Myshkin dokazuje da u ovom vremenu takva muzika itekako ima svoj put, iako je mapiran stazama kojima se ređe ide. Svih 6 pesama na albumu zaobilaze momenat hitičnosti u sebi, ali svojom strukturom, prijemčivošću, tananošću uvlače se pod kožu slušalaca, ne kao pesme koje se mantrično naseljavaju u naš prostor i agresivno ga zauzimaju, već drugačije, one taj prostor pročišćuju i osvežavaju, unoseći u njega neku lagodnu, lepršavu i nenametljivu energiju koja nas itekako “radi” i što je najvažnije – pokreće.
Myshkin predstavio instrumentalni album “Rediscovering”
Na kraju, kao važnije pitanje ostaje, namesto toga kakvu budućnost ima ovaj album, kakvu budućnost ima njegov tvorac, Radoslav Zdravković a.k.a. Myshkin. Rediscovering verovatno neće biti moguće izvoditi uživo (makar ne doslovno kako izgleda i zvuči digitalno), s obzirom na to da učesnici u njemu potiču sa međusobno veoma udaljenih meridijana.
Najvažnije je to da je Myshkin, na polju svestranog autorskog angažovanja dokazao svoj kvalitet i svoj talenat i da će njegov novoizašli album prvenac privući pažnju i drugih muzičara (pogotovu iz bližeg okruženja) koji dele istu muzičku filozofiju, etički i estetički.
Rediscovering u potpunosti opravdava svoje ime – otvara i otkriva mnogo toga, a ponajviše, nadrastajući sopstvenog autora, u prvi plan ističe njegov ogroman potencijal za plodonosne saradnje sa vrhunskim instrumentalistima i drugim izvođačima, što u muzičkom svetu, odvajkada, pa i dan-danas, predstavlja osoben raritet.
Ana Bjes za HL