Home»Kolumne»Marija M. Karan vam predstavlja – Lica iza muzike: Vatreni muzički Dečak

Marija M. Karan vam predstavlja – Lica iza muzike: Vatreni muzički Dečak

...za one koji su sposobni, žele i  imaju strpljenja da pročitaju o Muzičkim Ličnostima više od dva pasusa i duže od 30 sekundi...

4
Shares
Pinterest Google+

Oni nam pričaju zanimljive muzičke priče.
Oni ostavljaju trag.
Oni imaju svoj statement.
Neki su muzičke nade.
Neki su muzički uzori.
Oni su – Headlineri Muzičke Industrije.
A ovo su njihova lica iza muzike..

Vatra/Photo: press promo
Vatra/Photo: press promo

Vatreni muzički Dečak

Da li biste nam poverovali kada bismo vam rekli da region ima svoj Coldplay, svoje The Killers, Artic Monkeys, Imagine Dragons, ili One Republic. Zapravo, elemente svih tih gromada muzičke scene u jednom autentičnom bendu. I jednog kreativnog multitaskera koji svojom autorskom veštinom ima potencijal npr. Ryan Teddera. Da li bi replika bila da bend sa takvim potencijalom i kreativac sa takvim darom kod nas ne postoji? Well, guess again!

Šta je, pre svega, zajedničko navedenim bendovima, tim posebnim, drugačijim, jedinstvenim muzičarima koji su danas nosioci popularne kulture? Oni postavljaju muzičke kriterijume, vešto spajaju detinju kreativnost i razigranost i beskompromisni profesionalizam, pomeraju granice, stvaraju muziku koja nas pomera s mesta i nosi jasne poruke sa kojima možemo da se poistovetimo, ili iz istih nešto spoznamo. Njihova muzika je jasno artikulisana misao i nesputana emocija, njihovo izvođenje usavršeno do perfekcije, a muzička produkcija na najvišem profesionalnom nivou.

Marija M. Karan

Marija M. Karan (Zappa Bar)/ Photo: AleX

Marija M. Karan – Music & Masmedia Multitasker nekadašnji je muzički urednik nacionalnog komercijalnog radija Roadstar (Hit music fm), radijski autor i voditelj, voice-over, muzički PR, koncertni promoter, urednik i organizator programa u Muzičkoj omladini Beograd. Školovani je muzički i masmedijski kritičar. Završila je muzičku školu”Josip Slavenski”, diplomirala etnomuzikologiju na Fakultetu muzičke umetnosti, a doktorske studije finalizovala je na odseku Teorija umetnosti i medija na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Bila je muzički i odgovorni urednik na radiju, a glas je, osim sjajnim radio emisijama, pozajmjivala i za brojne reklame. Kao novinar napisala je mnoge britke tekstove, posebno na muzičke teme, a kao PR sarađivala je sa nekim od najtalentovanijih muzičara sa ovih prostora. Od samog starta portala Headliner.rs na našoj je strani.

Tokom 2019. godine Marija je stekla titulu doktora nauka iz oblasti teorije umetnosti i medija na Interdisciplinarnim studijama Univerziteta umetnosti u Beogradu. Objavljuje naučne radove iz oblasti teorije umetnosti i medija i učestvuje na domaćim i međunarodnim skupovima i konferencijama.

Svoje iskustvo stečeno u praksi, nadograđeno kredibilitetom doktora nauka iz oblasti teorije medija, a u kontekstu muzike, Marija prenosi svoje znanje studentima osnovnih, master i doktorskih akademskjih studija u okviru predmeta “Muzika i Mediji“ i “Menadžment medija i muzičke produkcije“ na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu kao i na predmetu “Uvod u teoriju medija“ na Interdisciplinardnim master akademskim studijama Univerziteta umetnosti u Beogradu.

Činjenica je da regionalni muzičari u određenom, te ne tako malom broju, suštinski ne mogu parirati evropskim i svetskim standardima i kriterijumima. Razlozi su brojni – od nedovoljnog talenta i rada, preko diskutabilne masmedijske podrške, neosmišljeniih PR kampanja, osrednje produkcije, pa sve do realno daleko nižeg životnog standarda – kao kolateralne štete nemilih decenija… Ili su sve to mnogima, zapravo, samo izgovori? Jer širom regiona ipak postoje i oni koji sve navedeno demantuju. Među njima je i grupa Vatra, te njen frontmen, harizmatični Ivan Dečak.

Na muzičkoj sceni aktivni od daleke 1999. godine, sa 9 objavljenih albuma, Ivan Dečak (vokal, gitara), Robert Kelemen (el. gitara), Mario Robert Kasumović (bubnjevi), Mihael Kurjančić (klavijature) i Mario Radan (bas gitara) danas su regionalni muzički zmajevi koji kontinuirano nižu uspehe, pre svega kroz svoj rad, odnos sa publikom, kao i sa kolegama sa muzičke scene sa kojima sarađuju (Damir Urban, Massimo, Pavel….). A potvrda da istrajnost na pravom putu donosi nagradu grupi Vatra dolazi kako sa vrha regionalnih top lista, tako preko rasprodatih koncerata, ali i prestižnih nagrada poput Porina (za grupu godine, najbolji album, najbolji singl, hit godine…).

A kako bi se, zapravo, opisala muzika koju stvaraju i izvode Ivan Dečak i njegova ekipa. Neki bi rekli to je pop rok, neki indie rok, post- brit pop, možda alterantivni rok, garage rock, mi ćemo reći – to je muzička fuzija najboljih žanrova i sub žanrova koja odiše čistom energijom. To je muzika koja vas pokreće, koja se sluša, pamti i usvaja kao životna filozofija.

A svako ko stvara ima neke svoje uzore. Ivan Dečak odrastao je na muzici velikana poput The Doors, Stones, Led Zeppelin, Pink Floyd, dok je u domaćim okvirima upijao muzičke izraze ili kako sam kaže “zvuk i liriku” bendova kao što su EKV, Majke, Brejkersi, Laufer, Dorian Gray: …sve je to ostavilo utisak na mene kao osobu, a kasnije i kao skladatelja i tekstopisca. Zato danas, kada me pitaju kojem žanru pripadamo, najradije i najiskrenije volim reći da smo nesvrstani” kaže Dečak za Headliner.

I danas je muzika benda Vatra rezultat razvnovrsnih muzičkih uzora i muzičke naslušanosti, ali i timskog duha i timskog rada na sopstvenom muzičkom narativu. Sinergija talentovanih i posvećenih, koji prate onu žišku u sebi, onu iskru koja ih vodi do finalnog proizvoda – dovela ih je i do obaranja rekroda. Da, rekorda – za najemitovaniju pesmu na radio stanicama. Naime, sada već antologijski hit singl “Tango” oborio je stroge zakonitosti format radija gde samo one već dobro poznate pesme mogu na “hot rotaciju” i – onog trenutka kada je emitovan i kada je publika dobila nešto novo, sveže, rame uz rame sa najboljom svetskom muzičkom produkcijom, “Tango” je trijumfovao i osvojio masmedijski rejting širom regiona. A Vatra se polako, ali sigurno upisala u istoriju popularne regionalne muzike kao jedan od najkvalitetnijih i najtraženijih rok bendova.

A koliko je “Tango” sudbinska pesma govori i zanimljiva priča o Dečakovom formalnom muzičkom školovanju. Osnovnu muzičku školu završio je u rodnoj Virovitici. Časovi klavira nisu bili nešto što je naročito voleo, a svoju muziku stvarao je na gitari. Igrom slučaja, posle dvadeset godina ignorisanja klavira onda sam jedno jutro odlučio sjesti za klavir i – nastala je pjesma Tango!” otkrio nam je Dečak i šaljivo dodao “Hvala Bogu na klaviru“.

Od prvog velikog hita “Bilo je dobro dok je trajalo” kada su bili samo dečaci koji prate svoju intuiciju, do jednog od najznačajnijih rok bendova regiona – prešli su dug, intrigantan put. Na samom početku karijere – pesma tako simboličnog naziva, a na pitanje da li se danas “bez da uvećaš vidi sreća toliko veća?” kako glase stihovi aktuelnog hit singla “Vidi kako se smiješ” , Dečak ističe: “…kada bih mogao iz početka sve bih ponovio isto. Živjeti glazbu smatram identičnim trčanjem maratina, nismo došli istrčati sprint na 200m i otići u svlačionicu.”

Autentični storytelling benda Vatra ogleda se u hit singlovima “Jantar”, “Saturn”, “Sekvoje”, “Nama se nikud ne žuri”, “Ukleti Holandez”, “Carstvo Sunca”, “Sva naša ljeta”, “Vidi kako se smiješ”. A njihov timski rad sa regionalnim muzičkim veličinama rezultirao je i hitovima  “Anđeo s greškom” sa Milom Kekinom (Hladno pivo), “Tremolo” sa Damirom Urbanom ,  “Nama se nikud ne žuri” sa Massimom…

Nadalje, svoje iskustvo i tajne zanata Ivan Dečak nesebično deli sa svojim timom i u okviru jednog od najčuvenijih muzičkih TV formata “The Voice – Hrvatska”. Ivan je deo velike produkcije koja je posvećena pronalaženju nove generacije mladih, eklektičnih, upečatljivih mladih muzičara koji će u narednim decenijama nositi muzičku scenu njihove zemlje, pa i regiona. Boreći se energično, stručno i poučno od “slepih” audicija do samog finala za svoje kandidate sa svojim mentorskim timom koji čine pevač i tekstopisac Aljoša Šerić i pevačica Antonia Matković Šerić (poznatiji kao duo Pavel), Ivan Dečak dokazuje da itekako zna odakle je potekao, kroz šta je sve prošao i koliko je važno imati podršku kako bi se dobar glas daleko čuo. I njegov trag prate finalisti “The Voice” koji zaista zvuče – kao nove svetske muzičke nade (Jakob Grubišak, Bernanda Bobovečki, Vjekoslav Banovčić, Karlo Vudrić, Marin Jurić-Čivro i drugi – Google them!). Ali, Ivan Dečak je surovo realan kada je u pitanju ono što dolazi posle ovako velikih prilika: “…show kakav je The Voice je sjajana lansirna rampa za mlade ljude, ali kada se svijetla ugase, to lansiranje može postati problem, ukoliko lansirana osoba nema letačke sposobnosti. Na kraju dana u glazbenim svijetu vrijediš onoliko koliko vrijedi tvoj posljednji singl”.

Stvaralački proces nosi jednu vrstu drive-a. Vreme provedeno u studiju i davanje života muzici i rečima je doživljaj za sebe. Ali vrhunac i bit bavljenja muzikom je sinergija koja se dešava na sceni na relaciji muzičari između sebe, muzičari i produkcija, najvažnije – na relaciji muzičari i publika. Pandemija je bila važna opomena da treba pronalaziti i neke nove, alternativne vidove delovanja. O tome kako je i koliko pandemija preoblikovala stvaralački proces benda Vatra Ivan Dečak ističe: “prošle godine smo uspjeli napraviti komercijalnu virtualnu turneju. Svirali smo 6 subota za redom koncerte iz naše ’jazbine’ kako zovemo prostor u kojem vježbamo, snimamo i družimo se. Kažem komercijalnu, jer je svaki nastup platio jedan od sponzora. Koncerti su išli uživo na našim službenim Instagram i Facebook profilima. Mislim da smo bili pioniri u tom segmentu. Osjećaj je bio predivan, osim što smo konstantno vježbali, imali smo i privilegiju osjetiti tremu pred nastup i zaraditi novac u vremenima kada je većina naših kolega bila primorana ostati kod kuće. Naravno sve je to bio surogat, jer susret sa publikom uživo i kolanje energije na koncertima je nezamjenjivo!”

Građenje odnosa sa publikom ono je što je krucijalno za bend Vatra. Ivan Dečak napominje da sve počinje i završava se – onima za koje se muzicira. I zato bend neguje tradiciju ličnog upoznavanja pre i posle svojih koncerata, te konstantnu direktnu komunikaciju putem oficijelnih društvenih mreža: “…zbog njih i od njih postojimo i imamo tu privilegiju da živimo svoje snove.” – kaže Dečak.

Beogradska publika 18. septembra, ponovo u danima, nedeljama i mesecima neizvesnosti, straha od novih restrikcija, gubitka dragih osoba, ali i nade u neko svetlo na kraju pandemijskog tunela moći će, uz sve mere zaštite, da na tren skrene misli. Da upije ono najbolje od Muzike. Vatru smo imali prilike da čujemo u Beogradu. Massimo nam je uvek rado viđen gost, dobro se poznaje sa svojom publikom. Ali, Tašmajdan na kojem će svi prvi put nastupiti jeste idealan prostor za razmenu energije kada je reč o koncertima i imaćemo pun doživljaj koji bi trebalo da nas drži mesecima. I zato ne treba propustiti zapravo dva odlična koncerta u istoj večeri.

O nastupu na Tašmajdanu Ivan Dečak kaže: “Ovo će biti naš prvi akustik nastup u Beogradu, smatram da je, obzirom da će publika sjedit, primjerenije tako. Izvest cemo svojevrsni best off , a ja ću se kasnije pridružiti Maxu u njegovoj set listi. Nakon Taša veselimo se i ponovnom dolasku u Beograd”.  Bend Vatra ćemo slušati u narednom periodu i u prostoru Bitef Art Cafe-a u terminu koji će biti naknadno objavljen.

Za Headliner: Marija M. Karan

Previous post

To mora da je supezabavno... Dejvid Linč i Farel Vilijams otvorili noćni klub na Ibici

Next post

Hipster Tesla sa tetovažom i pirsingom... Neobičan portret slavnog naučnika poklonjen Beogradu

0

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *