Home»Kult»Kako je Čavke pobedio Weltschmerz… Bio je ritam, svetlo i ključ u duhovno opustošenom Beogradu

Kako je Čavke pobedio Weltschmerz… Bio je ritam, svetlo i ključ u duhovno opustošenom Beogradu

22
Shares
Pinterest Google+
Goran Čavajda ČAvke/Photo: YouTube printscreen
Goran Čavajda ČAvke/Photo: YouTube printscreen

U dalekoj Tasmaniji, na današnji dan 1997. umro je Goran Čavajda Čavke (35), bubnjar Električnog orgazma i grupe Babe i kultna ličnost domaće urbane scene.

U Električni orgazam je došao kratko nakon njenog osnivanja 1980. godine, a iz postave izlazi 1994. godine, kada se priključio bendu Babe, s kojim je i ranije neobavezno svirao i s njima snimio sjajan album “Slike iz života jednog idiota”, a njegov solo album “Regression” objavljen je posthumno. Uz to, gostovao na albumima Katarine II, EKV-a, Bombaj štampe, Partibrejkersa i drugih, nastupao je u pozorišnim dramama, imao ključnu ulogu u celovečernjem filmu “Crna Marija” (1986.) i TV rock operi “Kreatori i kreature” (1988.), glumio u filmskom omnibusu “Kako je propao rokenrol” (1989.), naravno, bio je član Rimtutituki projekta, da bi 1995. tumačio sebe u ulozi vodiča kroz duhovno opustošeni Beograd u TV filmu “Geto – tajni život grada”.

Ne dočekavši premijeru filma, teško bolestan otišao je 1996. na Tasmaniju, gde umire od AIDS-a. Ostao je upamćen kao jedan od najpreciznijih bubnjara u ovdašnjem roku, čiji je ritam uvek bio savršen i njegov stil je slikovito opisivan kao kombinacija Ringa Stara i Čarlija Votsa.

Čavke je bio  jedna od centralnih figura beogradskog novog talasa. Svestrani, multitalentovani umetnik, svojom virtuoznošću i posebnom harizmom ostavio je traga na kulturološkoj mapi Srbije, i Beograda devedesetih godina.

Oni koji su ga poznavali kažu da je Čavke je bio ritam, svetlo i ključ. Smiren, a užasno energičan, svestan duboko svakog udarca života, bio je učitelj koji je umeo da objasni zašto ikako je uspevao da bude veseo i pored ogromnog Weltschmerza kojim je bio okružen i koji je nosio sa sobom.

Weltschmerz

Melancholic figure of a poet. Engraving by J. de Ribera/wikipwdia.org
Melancholic figure of a poet. Engraving by J. de Ribera/wikipwdia.org

Veltšmerc (nem. Weltschmerz, prevod: svetska bol) popularan je izraz koji je prvi uveo nemački pisac Žan Pol, a dovodi se u vezu sa romantičarima sa kraja 18. i početka 19. veka.
Postao je opšteprihvaćen i od strane tzv. “laičke mase”. Tim imenom pokušano je da se objasni i opiše kolektivni osećaj žalosti i bespomoćnosti koji je u to vreme zahvatio hiljade mladih ljudi, pretežno umetnika i intelektualaca.
Reč je o sentimentalnom i bolećivom osećanju cele jedne generacije, a što je bila njihova reakcija (i izraz bespomoćnosti) pred zlom, nepravdom i besmislenošću koji su, kako im se činilo, obeležavali svet u kojem žive. Mladi ljudi, najčešće pod uticajem poezije, snažno su podlegali “svetskom bolu”, i neretko su bežali od njega samoubistvom.

Prolaz između Trga Nikole Pašića i Nušićeve ulice, dobio je pre nekoliko godina naziv – Čavketov prolaz.

 

Previous post

Objavljeni snimci incidenta sa Rodom Stjuartom... Salutirao kao nacista, pokazivao "hitlerovske" brkove, pa dobio batine...

Next post

Viralni video snimci koji su "izgradili" YouTube... 15 godina smo "navučeni" i nije nam dosta

0

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *