Home»Fun»Heroj muzičkog podzemlja… U vreme hladnog rata Ruslan je “štancovao” muziku za Zapada – na rendgenske snimke

Heroj muzičkog podzemlja… U vreme hladnog rata Ruslan je “štancovao” muziku za Zapada – na rendgenske snimke

3
Shares
Pinterest Google+
Bone Music/printscreen
Bone Music/printscreen

Na internet aukcijama i servisima poput eBaya sve češće mogu da se pronađu neobične ploče: rana američka i britanska rok muzika snimljena na rendgenskim snimcima nepoznatih, verovatno već pokojnih građana nekadašnjeg Sovjetskog Saveza. Ti predmeti datiraju iz sredine prošlog veka i donedavno su prolazili “ispod radara” zapadnih kolekcionara. Tek odnedavno, zahvaljujući osobama koje ih pronalaze u prašnjavim privatnim arhivama, dobijaju novu popularnost kao redak istorijski kuriozitet, prenosi vecernji.hr. O čemu je zapravo reč?

 

Ploče koje Rusi jednostavno nazivaju “rebra” produkt su teškog prodora zapadne muzike na područje SSSR-a u vreme hladnog rata, zbog čega su ruski pirati pronalazili najrazličitije načine da pesme Elvisa Prislija, Bitlsa i drugih junaka tog vremena približe svojim sunarodnicima. Šverc originalnih snimaka sa Zapada, iako na trenutke zaista opasan, bio im je manji problem: kao glavna prepreka u širenju piratskih ploča nametao se nedostatak uređaja koji bi poslužili za “štancovanje” novog muzičkog materijala. Veliko blago zato su bili uređaji za štampanje ploča koje su ruski vojnici dovukli s bojišta, a kojima su pirati promenili namenu kako bi im omogućili lako kopiranje muzike.

 

Mladi zanesenjak Ruslan Bogoslovski iz Lenjingrada otišao je i korak dalje prilagodivši jedan takav uređaj u mašinu koja je izvođenja uživo prenosila direktno na ploče. Još mu je samo nedostajao vinil, sveti gral sovjetskih pirata koji je bilo veoma teško nabaviti u količinama koje bi bez buđenja sumnje državnog aparata omogućile nesmetanu proizvodnju.

Bogoslovski se zato dosetio revolucionarne metode koja će ga pretvoriti u heroja muzičkog podzemlja: umesto vinila, kao podlogu za snimanje muzike uspešno je iskoristio odbačene rendgenske snimke! Naruku mu je išlo i što su ih bolnice u to vreme masovno bacale zbog zapaljivosti materijala. Bogoslovski i njegovi prijatelji provodili su noći kopajući po bolničkom otpadu u potrazi za rendgenskim snimcima, a danju su u njegovom podrumu na njih snimali zapadnu rok muziku, ali i radove nepodobnih domaćih muzičara.

 

Umnožavali su sve: od muzike ruske emigracije, pesama Roma i zatvorenika, preko muuzike manjih bendova čije su snimke izrađivali uživo, do kopiranja starih snimaka nekadašnjih zvezda poput ruskog tenora Vadima Kozina kog je Staljin poslao u gulag nakon što je odbio da mu peva hvalospeve.

Prema nekim procenama, samo je Bogoslovski sa svojim prijateljima uspeo da proizvede oko 11.000 “rebara”, piratskih ploča koje su generacijama mladih Sovjeta omogućile upoznavanje nekih novih muzičkih imena i slušanje mmuzike u kojoj su uživali i njihovi zapadni vršnjaci. Iako su tonski zapisi na rendgenskim snimcima bili očekivano manjkavi, a neki od njih mogli su da se preslušaju samo pet-šest puta pre nego što bi izgubili većinu zvuka, ti su snimci postali redak prozor kroz gvozdenu zavesu i način prkosa nemilosrdnim cenzorima sovjetskog režima.

Zahvaljujući internetu, pola veka posle nastanka, “rebra” pronalaze novu popularnost. Projekti poput X-ray Audio, koji je pokrenuo britanski Biro za izgubljenu kulturu, izrazito su angažovani u spasavanju i popularizaciji “rebara”. Među ostalim, digitalizovali su brojne takve snimke, pokrenuli onlajn arhivu i radio-stanicu na kojoj se preslušavaju “rebra”, snimili su dokumentarni film sa svedocima tog vremena i pokrenuli putujuću izložbu posvećenu “rebrima” koja se trenutno nalazi u Japanu, a već je proputovala Veliku Britaniju, Rusiju, Italiju i Izrael.

 

U neumerenom digitalnom svetu u kom analogne retkosti sve lakše dobijaju na ceni, očekivati je da će “rebra” mnogima biti sve zanimljivija, pa bi se ulog u nekoliko takvih ploča mogao i isplatiti. Cene su im na eBayu od 50 do 500 dolara, što zavisi od očuvanosti i zanimljivosti snimljenog materijala.

HL/Izvor: vecernji.hr

Previous post

Slađana Milošević: 40 godina živim sudbinu zabranjenog, napadanog, proganjanog...

Next post

Gitarista Soundgardena o ranim danima Nirvane: Harizma Kurta Kobejna bila je - ravna nuli

0

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *